„Chrześcijański Kazimierz A.D.2016” – Kółko Regionalne z wizytą w Krakowie

We Francji burzone są kościoły. W Niemczech buduje się nowe meczety. Takie informacje coraz częściej docierają do nas poprzez różne media. Jako członkowie Kółka Regionalnego po raz kolejny przekonaliśmy się, że w naszej małej i dużej ojczyźnie chrześcijaństwo jest ciągle żywe. Kościoły są nie tylko zabytkami, ale dzięki ludziom spełniają swoje funkcje sakralne często od kilkuset lat.

7 stycznia 2016 r. odwiedziliśmy krakowski Kazimierz i mogliśmy stwierdzić, że jest nie tylko żydowski, lecz także chrześcijański, katolicki. Oprowadzała nas po nim pani Inez Pełka. Zdobyliśmy wiele informacji z historii i historii sztuki. Usłyszeliśmy wiele opowiadań o ludziach związanych z odwiedzanymi miejscami. Spotkaliśmy wiele ciekawych osób.

Naszą wędrówkę po Kazimierzu rozpoczęliśmy od wizyty u Braci Albertynów. Zatrzymaliśmy się w kaplicy – dawnej ogrzewalni. Zwiedziliśmy muzeum. Brat Marek przybliżył nam postać Adama Chmielowskiego – brata Alberta i jego dzieło. Mimo upływu 100 lat od śmierci założyciela to miejsce ciągle tętni życiem, służąc potrzebującym. Na koniec otrzymaliśmy książki pt. „Świadectwo oddania bez reszty”.

IMG_1546 IMG_1556
Kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej oo. Augustianów zachwycił nas nie tylko przykładem pięknej budowli gotyckiej, starych fresków i innych dzieł sztuki sakralnej, lecz również przykładem pracy augustianów. To żywe miejsce kultu i postaci św. Rity przyciąga nieustannie wielu wiernych. Pani przewodnik przypomniała nam również jej historię życia.

Nie mogliśmy pominąć szczególnego miejsca dla Polski i Polaków – kościoła pw. św. Michała Archanioła na Skałce. Kościół ten bliski jest nam ze względu na Michała Archanioła – patrona również naszej parafii. Jednak szczególnie ze względu na św. biskupa Stanisława, patrona Polski. Znamy go z kart podręczników historii. Znamy z książeczek do nabożeństwa. Brat Janusz – młody paulin, zachęcał nas do odkrywania Maryi jako ukochanej matki oraz zachęcał do pozostania wiernym wartościom, jak Maryja i św. biskup Stanisław.

IMG_1574 IMG_1583
W restauracji „Awiw” posililiśmy się smacznymi pierogami nabierając sił przed dalszą drogą, która poprowadziła nas do Prowincjałatu oo. Franciszkanów. Tu spotkaliśmy się z o. Piotrem Gryścem, który przybliżył nam postacie męczenników z Peru – o. Michała Tomaszka i o. Zbigniewa Strzałkowskiego.

Obejrzeliśmy również film poświęcony tym postaciom pt. „Życia nie można zmarnować”. Nowi błogosławieni okazali się tak zwyczajni, że każdy z nas może zostać świętym.

Czas było wracać do domu. Cieszymy się, że odwiedzane miejsca ciągle tętnią życiem wiary, będąc jednocześnie świadkami historii.